Nadešel čas nechat Vás nahlédnout do naší dílny. Pochutnáváte si už skoro 4 roky na našich cukrovinkách, ale nikdo z Vás netuší, co všechno se odehrává za zavřenými dveřmi tolik opěvované a některými zatracované skupiny Fénix ProDabing
Mnozí nás často kamenují za to, že u některých projektů stále protahujeme termíny vydávání. Není to tím, že bychom nechtěli slíbené termíny dodržet, ale proto, že tvorba každého dabingu do jakéhokoliv projektu s sebou nese vždy nějaké překážky. Někdy jsou to překážky malé, jindy větší. Pro lepší pochopení Vám popíšu proces vzniku fiktivního projektu od jeho počátku až po jeho vydání. A zahrnu do toho všechny možné události, které více či méně ovlivňují všechny naše projekty.
Někdo ze členů přijde s návrhem, který odpovídá našim možnostem. To znamená, že má projekt počet postav, který můžeme zvládnout. Máme k dispozici audio i texty. Hurá, všichni jásáme, že máme zajímavý projekt, který jistě fanouškům udělá radost. Projektu se jakožto organizátor ujmu třeba zrovna já. Vybraný projekt je počítačová hra, která má asi 2.000 souborů a asi 20 postav. Těch 2.000 souborů musím přehledně roztřídit do složek tak, aby dabéři nemuseli nic hledat a měli vše přehledně uspořádané a připravené. Zabere to celé mnoho hodin práce. A už za sebou slyším manželku „to už zase sedíš u toho debilního počítače?“ Bohužel má pravdu, ale jsem přeci Fénix a dělám to pro lidi, aby měli radost, říkám si v duchu. Jenže manželka pokračuje „co kdybys šel taky na chvíli se synem ven nebo mi s něčím pomohl?“. To bych sice mohl, ale tu organizaci tak velkého projektu za mě nikdo neudělá. Jsem ale vzorný manžel o otec a svou rodinu miluju a proto vypínám PC, abych k němu zase mohl večer na několik hodin sednout, protože sám se ten projekt nezorganizuje.
Po mnoha hodinách přípravných prací ale zjištuji, že texty jsou dost příšerné a tak povolávám do služby naše překladatele a korektory textů. Jenže jeden z nich má zrovna tento měsíc moc práce ve škole a druhý má zase moc překladů na jiných projektech. Takže mi nezbývá nic jiného, než čekát na první várku upravených textů pro naše dabéry. Ale což, mezitím zase připraví podklady pro dabing dalších dílů American dad a Brickleberry a dohlédnu jak probíhají práce na Doom 3 a Call of Duty.
Když už texty přehledně upravím a spáruju, mohu jít vybrat dabéry, které do té hry potřebuju. A jéje, zjištuju, že hra má 10 starších hlavních postav a v současné nabídce našich dabérů mám takových lidí, kteří se zhruba podobají předloze jen sedm. Co ted? Mohu dát někomu z nich 2 role nebo ty chybějící hlasy doplnit mladšími hlasy, které sice budou kvalitně zahrané, ale hlasově to bohužel nebude ono. At udělám v této situaci cokoliv, vždy se najde nějaký fanoušek, který nám to dá sežrat jako vždy bud „WTF..týý vole, ty hlasy vůbec nesedí k postavě“ nebo „hlas je dobrej, ale ten dabér to jenom čte“. Naši fanouškové rádi zapomínají na to, že nejsme školení herci ale jen banda nadšenců. A vzhledem k tomu, že to děláme až po práci a děláme to zadarmo, tak se k nám zase tolik lidí nehrne. Tedy hrne, ale 80% všech zájemců jsou náctiletí, takže jistě chápete, že získat do FPD dabéra nad 40 let je v podstatě nadlidské přání. A pak se lidé rozčilují, že všude slyší stále Mephiho, Gabryše, Cupida..atd. Prostě když není z čeho vybírat, musíme vařit z toho co máme k dispozici!!! Takže tedy nemám ideální možnosti na obsazení té hry, ale zvolím cestu nejmenšího zla v rámci možností a svého nejlepšího vědomí a svědomí.
Vzhledem k tomu, že souborů je hodně a že máme na Fénixu současně rozpracovaných několik her, filmů i seriálů, musím dabing rozdělit na menší várky a na každou várku dát alespoň měsíc čas. A vzhledem k tomu, že i my máme mezi sebou dost lenochů a flákačů, kteří se všemožně a rádi vymlouvají na školu, jiné koníčky a hlavně na to, že jsou mezi námi dobrovolně a tak je nemůžeme nutit dodržovat nějaké stanovené termíny, musím jen sedět a čekat třeba další měsíc než se dotyčná primadona uráčí dabing poslat. Když takhle funguje každý pátý dabér, kterého jsem obsadil, už tu máme několika měsíční zpoždění jen kvůli dabérům a jejich nespolehlivosti. Řeknete si „tak je snad přeobsadíš, když jsou to taková telata, ne?“ Ano, zní to logicky, jenže jiné dabéry, kteří se do toho projektu hodí nemáme a pokud chci udržet alespoň nějakou kvalitu a nechci tam dát slabší herce nebo o hodně mladší hlas, musím prostě čekat a čekat.
Když už se po dlouhé době hra nadabuje, vše hezky předám zvukaři. A vzhledem k tomu, že máme málo zvukařů a vzhledem k tomu, že je to přeci jen 2.000 souborů je zcela na místě, když zvukař řekne „ok..nazvučím to, ale protože ještě zvučím American Dad a další menší hru současně, tak mi dej tak půl roku“. Jasně rád mu dám čas. Abych fanoušky navnadil a udělal jim radost napíšu na web, že zhruba za půl roku vyjde hra XY. Fanoušci jásají a my jsme rádi, že jim i sobě uděláme radost další dokončenou hrou.
Ale po několika měsících se nám hroutí zvukař. Lidé nedabují podle instrukcí, kvalita nahrávek je hrozná. Každý druhý dabér musí opravovat a předělávat. Zvukař šílí, protože mu připomínám, že jsme fanouškům slíbili termín vydání za půl roku. Díky opravám je ale zvukař ve skluzu. Do toho ještě nestíhá zvučit další díl American Dada, protože se ted plně věnuje naší hře. Na webu čteme komentáře „tak kde to kurva vázne? Chceme další díl AD“. To už zvukař začíná nabírat a vztekat se „tak já tady jako vocas dělám zadarmo, práce se na mě hrne ze všech stran, skoro se kvůli FPD rozvádím a nikdo si toho ani neváží a ještě nám budou nadávat“, “tohle mi za ty nervy nestojí“. A naštvaný zvukař vypíná zvukařský pultík a 14 dní nezvučí aby vydejchal ten psychický nápor, který je na něj veden. A nikdo se mu nedivíme. Po týdnu přemlouvání a chlácholení se ale zase vzchopí a začne na hře pokračovat- Máme sice zpoždění oproti původnímu plánu, ale je nazvučeno. Uf.
Ted přichází na řadu testování dabingu ve hře. Jenže je tu problém. Nemá to kdo testovat, protože většina členů nemá ráda střílečky, druhá třetina hry nehraje vůbec a zbytek týmu jsou ti, kteří kromě svého dabování nic neřeší. Nakonec se tedy najde jeden jediný tester. Ten má ale zrovna rodinné problémy a tak nemá moc náladu na hraní. Takže se test z původních 14ti dnů protáhne na měsíc. Tester našel asi 150 chybných souborů, které jsou bud špatně zahrané a nepůsobí věrohodně nebo text v dialogu nedává smysl. Takže se vypíšou opravy pro dabéry. Jenže průser!!! Dabér hlavní postavy Jenda má nejvíce oprav, ale bohužel, od začátku dabování uplynul rok..a jenda v tom mezičase opustil FPD. Co teď? Buď to tam nechat a čelit zase nadávkám na webu, že hlavní hrdina to zahrál hrozně a že jeho repliky nedávají smysl nebo celou postavu nechat předabovat. Jenže to byl náš nejstarší dabér a roli dědka přeci nemůže dabovat 30ti letý dabér, protože všechny ostatní starší dabéři už jsou obsazeni do dalších hlavních postav této hry. Nooo, to je prekérka. Zase problém a zase se musí nějak vyřešit. Nakonec nemáme řešení a musíme čekat několik měsíců než nám nebe sešle nějakého staršího dabéra.
Hurá..jupíí…přišel k nám nový starší dabér a roli mu tedy hned přidělím. Po měsíci je nadabováno a můžou se tedy nazvučit ty opravy a je hotovo. Ale bum! Zvukař musel na operaci s ramenem. A zrovna pravačka. A je to v řiti. Dva měsíce nemůže pracovat na PC. Neděláme to schválně, nemůžeme za to co se děje v celém procesu, ale fanouškům je to jedno. Je to prostě nezajímá. Oni chtějí za každou cenu tento víkend hrát svou oblíbenou hru s českým dabingem a přes to nejede vlak. A pokud ho mít nebudou, zcela jistě nebudou šetřit nadávkami..ale což..už si na to pomalu zvykáme.
Po dvou letech plných překážek všeho druhu konečně slíbenou hru vydáváme. Hlasitě si oddechneme a poplácáme se po zádech za to, že jsme to všechno ustáli a dotáhli projekt do konce. Jediným zadostiučiněním je nám to, že se nám na webu u vydaného projektu vyskytne pět pochvalných komentářů „díky moc, jste frajeři. Hru jsem si užil“. To nás zahřeje u srdce, že ty dva roky práce a nervů nebyly marné. Jdeme se vyspat…obejmout své manželky a děti..protože víme, že od zítra rozjíždíme další projekt….
Pěkný článek. Naprosto chápu vaše problémy. Ono člověk by se rád věnoval tomu co ho baví, jenže s prací, rodinou, zdravotníma problémama či jinými důvody to někdy hold nejde. Jó dělat to jako zaměstnání a být za to placenej, užívat si to... o tom si ale můžeme nechat jen zdát.
Když točíš jednu repliku po patnácté, tak to fakt není žádná zábava. Další fáze, kdy Te toto dostihne je pak montáž. Tento odstavec bude osmá verze, tento dvanáctá..... To si pak moc neužíváš. Seš rád, že to dáš dohromady, jak potřebuješ. O čištění šumlů nemluvím. To je asi tak kreativní jak házet lopatou zrovna dovezenej náklaďák uhlí do sklepa. Ale když to pak slyšíš hotovy..... Ovšem aspoň po půl roce. To už si ty trable tolik nepamatuješ
Zkuste to dělat jako na některých webech s titulkami, když do sekce "připravujeme" dáte něco jako stav projektu, předejdete spoustě naštvaných komentářů typu "co vám tak dlouho trvá vy vocasové." Lidi alespoň budou vědět, že se nikde neflákáte a že je to prostě jen něco čemu se jednoduše zabránit nedá/alo (nemoc, úraz atd.). Pro tohle by lidi mohli mít pochopení. Ono je mnohem těžší uvěřit, že se něco děje, když nikde nevidíte jak to jde, zvlášť, když je někde napsáno, že to bude už za půl roku a ono to nakonec není... Nicméně pokračujte ve skvělé práci a držte se!
Jak píše tomasara413, opravdu by ke klidu všech pomohlo zveřejňování aktuálního stavu projektu. Lidi si neuvědomují, že několik minut zvuku neznamená pro dabingový tým pouhou hodinu nebo dvě u počítače, ale že je to mnohem zdlouhavější proces.
Obdivuji všechny lidi, kteří dokážou dokončit zdárně svůj projekt. Překonávat potíže a nevzdat se. Čeest vaší práci!
Velice si vážím Vaší práce a nadšení.Klobouk dolů.Veliký dík celé skupině.
pěkně napsáno...jen tak dál a nikam se nehoňte...já si na SW:JA rád počkám